YouTube Censorship

Som nogle af jer måske ved så køre Youtube i øjeblikket lidt hårdt på noget af dens indhold og fjerner advertising rights, til indhold de ikke vurder advertiser venligt.

Note: Advertising rights og Monetization omhandler når man har rettigheden til at sætte reklamer på ens videoer og tjene derved tjene lidt ekstra penge.

Det er ikke direkte censur, da man stadig er i stand til at uploade videoerne, man er så-men bare ikke i stand til at putte reklamer foran. Hvilket er Youtube er i sin gode ret til. Det er en privat eget side og i sidste ende bestemmer YouTube selv om den vil putte reklamer før en video eller ej. Problemet opstår omkring Youtubes “monetization criteria” og frygten for at creator’s nu vil begynde at censurere sig selv for ikke at blive de-monetized.

Lige nu er ud til at ramme  kanaler der har grovt sprog, fjendtligt materiale og kanaler der fokusere på ømme områder, som f.eks. psykiske sygdomme, voldtægt, terror og deslige.

I øjeblikket er kanaler som

Nogle af dem kan jeg til sin vis godt forstå, som “The Amazing Atheist” der har et meget grovt sprog i hans videoer og skarpe holdninger. Mange af creatorerne fortæller også i deres respons videoer til denne hændelse, at det ikke er første gang de har en video der bliver de-monetized og de fleste er forholdvis rimelig cool omkring det. Ikke glade men er enige i at det er i bund og grund YouTubes ret at fjerne monetization hvis de ønsker det. Det kunne dog bare have været rart hvis de lige gav en heads up først, for det er stort set umuligt at komme i kontakt med YouTube når først man har fået en notits.

Andre kanaler som Phillip DeFranco der dækker over nogle af de nyheds historier, kan jeg ikke forstå for fjernet deres monetization. Lige hans kanal er mine øjne meget fin kanal, han kalder en skovl for en skovl og en spade for en spade, men på en respektfuld måde 🙂

Hvis man kigger på Youtubes “Advertiser-friendly content guidelines”:

Indhold, som anses for at være 'ikke annoncørvenligt', omfatter, men er ikke begrænset til:

Indhold, som anses for at være “ikke annoncørvenligt”, omfatter, men er ikke begrænset til:

  • Seksuelt orienteret indhold, herunder delvis nøgenhed og vulgær humor
  • Voldeligt indehold, herunder gengivelse af alvorlige skader og begivenheder, der er relateret til voldelig ekstremisme
  • Indhold med upassende sprogbrug, herunder chikanerende, blasfemiske og vulgære ytringer
  • Indhold, som promoverer narkotika og regulerede stoffer, herunder salg, brug og misbrug af sådanne varer
  • Indhold med kontroversielle og følsomme emner og begivenheder, herunder emner relateret til krig, politiske konflikter, naturkatastrofer og tragedier. Det gælder også, selvom der ikke vises anstødelige billeder

Advertiser-friendly content guidelines https://support.google.com/youtube/answer/6162278?hl=da

Ifølge disse guidelines, så udelukker det rigtig mange videoer hvor man giver udtryk for sin holdning og mere “følsomt” indhold. Man kan jo sige det er lidt underordnet om der er reklamer på det eller ej, men selve retnings linjerne her så svagt defineret at de næste ikke har noget funktion, andet end at give en nogen lunde retnings linje om hvad man ikke skal have i ens videoer for at kunne tjene penge via. reklamer.

Udfra retnings linjerne her er det bl.a. ikke muligt at lave en video monetized video der omhandler nyheds historier eller politisk ukorrekte udtagelser. Hvilket jeg ser lidt som en skam.

Youtube siger et andet sted på deres samme side også at nyhedssider og humor orienteret indhold, ikke helt er omfattet af disse retningslinjer. Men enkelte kanaler der omhandler “nyheder” og humor er allerde blevet ramt med denne de-monetization bølge, nu må vi bare se hvad der sker. Det virker som lidt det samme da YouTube have en kæmpe copyright strike på en masse kanaler et par år tilbage.

Hvad siger det for mig personligt som en creator

Det ikke noget der sådan lige kommer til at ramme mig på min kanal (LarpForge), da jeg ikke har den type indhold, men også fordi kerne værdien er meget anderledes.

Den eneste ting jeg er lidt bange for er at nyere  kanaler vil få endnu svære ved at bryde igennem og at youtube scene kommer til at ligne mere traditionelle medier som TV (hvilket et eller andet sted er lidt ironisk fordi de tillader reklamer foran alle deres meget grafiske nyhedshistorier)

 

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *